About the Author
About the Autor
Τα social media κατακλύζουν πλέον τις ζωές μας. Τι ίσχυε, όμως, όταν πρωτοεμφανίστηκαν; Πώς άλλαξε η νοοτροπία των ανθρώπων;
Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και αρχές της δεκαετίας του ’80, η τεχνολογία γινόταν πιο εξελιγμένη και ήταν όλο και πιο συνηθισμένο να έχουμε υπολογιστές στο σπίτι.
Το 1997, δημιουργήθηκε ο πρώτος επίσημος ιστότοπος μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τον Andrew Weinreich, με το όνομα Six Degrees. Η πλατφόρμα επέτρεπε στους χρήστες να δημιουργήσουν ένα προφίλ και να γίνουν «φίλοι» με άλλους χρήστες, επιτρέποντας την κοινωνική δικτύωση. Την ίδια περίπου εποχή, αρκετοί ιστότοποι, όπως το Open Diary, άρχισαν να κερδίζουν δημοτικότητα – δημιουργώντας το διαδικτυακό φαινόμενο που όλοι γνωρίζουμε και αγαπάμε σήμερα.
Το Facebook ανοίγει τον δρόμο για το μάρκετινγκ μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Το 2004, ένας νεαρός φοιτητής του Χάρβαρντ ίδρυσε έναν ιστότοπο με το όνομα The facebook. Αργότερα, άλλαξε το όνομά του και έγινε το μεγαθήριο που γνωρίζουμε σήμερα ως Facebook.
Ήταν η δεύτερη απόπειρα του Mark Zuckerberg να δημιουργήσει έναν ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης.
Το προηγούμενο έτος είχε δημιουργήσει το Smashface – έναν ιστότοπο στον οποίο ανέβαζε φωτογραφίες μαθητών (χωρίς τη συγκατάθεσή τους) για να τους αξιολογήσουν άλλοι με βάση την ελκυστικότητά τους. Ο ιστότοπος καταργήθηκε μετά από λίγες μέρες και ο Zuckerberg αναγκάστηκε να ζητήσει δημόσια συγγνώμη από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.
Αλλά το Facebook ήταν διαφορετικό. Αναπτύχθηκε γρήγορα μεταξύ των φοιτητών και την ίδια χρονιά με την κυκλοφορία του έλαβε επένδυση 500.000$ από τον ιδρυτή της PayPal, Peter Thiel.
Το 2006 ο ιστότοπος μέσων κοινωνικής δικτύωσης διεύρυνε το δίκτυό του, επιτρέποντας την εγγραφή και εκτός πανεπιστημίων. Μέχρι τον Οκτώβριο εκείνου του έτους, είχε 50 εκατομμύρια χρήστες. Ένα μήνα αργότερα, το Facebook Ads θα κυκλοφορούσε. Εκείνη την εποχή, ο Zuckerberg ανακοίνωσε ότι οι διαφημίσεις στο Facebook ήταν:
«Ένας νέος τρόπος διαφήμισης στο διαδίκτυο. Τα τελευταία εκατό χρόνια τα μέσα ενημέρωσης έχουν ωθηθεί στους ανθρώπους, αλλά τώρα οι έμποροι θα είναι μέρος της συζήτησης. Και θα το κάνουν αυτό χρησιμοποιώντας το κοινωνικό γράφημα με τον ίδιο τρόπο που κάνουν οι χρήστες μας». Οι επωνυμίες και οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο άρχισαν να δημιουργούν σελίδες για να αλληλεπιδρούν με τους πελάτες τους. Έτσι ξεκίνησε η εποχή του μάρκετινγκ μέσω των social media.
Η εμφάνιση άλλων πλατφορμών
Το Facebook έκανε την αρχή για το μάρκετινγκ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Νέες πλατφόρμες άρχισαν να εμφανίζονται περίπου την ίδια περίοδο, όπως το Twitter (ιδρύθηκε το 2006) και το Instagram (ιδρύθηκε το 2010). Οι έμποροι έσπευσαν επίσης σε αυτές τις πλατφόρμες μόλις είδαν τα εντυπωσιακά ποσοστά ανάπτυξης.
Ωστόσο, το LinkedIn (ιδρύθηκε το 2002), ξεχωρίζει λόγω της μοναδικής του αλληλεπίδρασης μεταξύ επιχειρήσεων.
Οι πρωταρχικοί στόχοι του επαγγελματικού κοινωνικού δικτύου είναι η επιχειρηματική δικτύωση και η εξέλιξη της επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Τώρα με 810 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο παραμένει σταθερά το αγαπημένο για τους επαγγελματίες του μάρκετινγκ B2B.
Εκεί που προηγουμένως οι επωνυμίες αγόραζαν διαφημιστικό χώρο σε εφημερίδες και στην τηλεόραση για να προωθήσουν τον εαυτό τους, τώρα είχαν ως βάση τους τον κόσμο των social media.
Οι έμποροι προσέγγισαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά κανάλια μάρκετινγκ, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πρόσφεραν στους επαγγελματίες του μάρκετινγκ τη δυνατότητα να συλλέγουν δεδομένα καταναλωτών και οι μετρήσεις απόδοσης στις καμπάνιες τους μπορούσαν να αξιολογηθούν και να αναλυθούν όπως ποτέ.
Σήμερα, το 60% των επαγγελματιών μάρκετινγκ παγκοσμίως λένε ότι τα δεδομένα των πελατών τους, πλέον επηρεάζουν τις αποφάσεις μάρκετινγκ.